ya ALLAH rahmatilah kami di dunia dan akhirat Lilypie Second Birthday tickers

Friday, April 22, 2011

ape sy n en.t shud do :)

Lapan – Enam Bulan Sebelum Perkahwinan:

Bakal pengantin lelaki dan perempuan perlulah berbincang terlebih dahulu tentang beberapa perkara seperti berikut:

Bagi Pengantin Lelaki & Perempuan:

• Berbincang hal-hal perkahwinan (adat perkahwinan) dengan ibu bapa dari kedua-dua belah pihak bakal pengantin.
• Menentukan perbelanjaan yang akan dikeluarkan oleh kedua-dua belah pihak pengantin untuk majlis perkahwinan tersebut.
• Menentukan konsep majlis perkahwinan (hantaran, pelamin, bilik tidur dan lain-lain hiasan) yang anda ingini.(Majlis di hotel atau taman.)
Rujuk direktori perkhidmatan perkahwinan (jurusolek, koleksi pakaian pengantin, bunga, kad jemputan perkahwinan dan lain-lain) di majalah, internet, buku atau melalui rakan-rakan yang telah berkahwin bagi mendapatkan gambaran awal.
Mengenalpasti baju pengantin serta tetapkan bilangan pakaian persalinan yang diingini. (bagi yang bertudung, pastikan anda memilih pakaian yang disediakan sekali dengan pakaiannya)
Tempah jurusolek/juruandam untuk majlis perkahwinan anda
Mencari rumah baru, sama ada sewa atau membelinya.
• Kenalpasti Jabatan Agama Islam, Pejabat Agama Islam Daerah atau badan-badan Islam (swasta) yang berdekatan dengan kawasan anda, untuk mendaftar kursus pra perkahwinan.

Bagi Pengantin Lelaki:

Semak semula jumlah sebenar wang hantaran yang dikenakan, (jika berlaku perubahan pada wang hantaran yang telah ditetapkan pada hari pertunangan anda) dan lain-lain hantaran.

sorce: preciousariana

p.s: da g kusus kawen..y lain2?blum hehehe
.. cheQmOomOo ..

9 comments:

hayati hashim said...

saya pun blom wat pape... nk beli rsa mcm awal lagi.. heeee.. sempat kan sempat kan..

Aqma Nazri said...

wah. info berguna. thanks dear. hope bnda nih sgt leh membantu. :))

cheQmOomOo said...

hayati: same la pemikiran kt..

aqma: sharing is caring :)

miss puteri said...

info membantu saya yang gugup lebih Nie. thanks dear!

cheQmOomOo said...

miss puteri: hehehe org xgugup tp xtau mn nk stat :))

~ NANA ~ said...

nice info dear!

cheQmOomOo said...

copy paste je ni :)

zimie said...

wah 6-8bulan lagi.hehe tapi saya tak tergolong dalam grup ni la >.<

cheQmOomOo said...

xpe persediaan awal :))